14.2.08

Guds vänskap

Så här på Vändagen, Valentine's Day, kan det vara intressant att se huruvida ordet "vän" förekommer i psalmboken. Åtminstone finns det inget sökord på "vän" eller "vänskap" där. Så här utantill kommer jag i alla fall ihåg en del psalmer.
Osökt kommer för mig psb 265 "Jesus är min vän den bästa, och hans like ingen är". Om jag minns rätt, så var ordalydelsen tidigare "den bäste". "Ingen skall mig kunna skilja ifrån den mig har så kär. En skall vara bägges vilja alltid här och evigt där." Intressant: den enes eller den andres vilja skall inte dominera här, utan viljan och sinnelaget skall vara gemensamt här på jorden och för evigt i himlen. Fin tanke.
En psalm i samma klass och lika känd är den "diakonala" psalmen 482 under avdelningen Ansvar och tjänande: "Ett vänligt ord kan göra under, det läker hjärtats djupa sår." En lämplig text så här på "Alla hjärtans dag", som Vändagen alternativt kalla(t)s. "En hjärtlig blick, ett tacksamt ord välsignar brödet på vårt bord."
Den tredje psalmen jag kommer att tänka på handlar också om vänskap, psb 415, "Med Gud och hans vänskap, hans Ande och ord samt bröders gemenskap och nattvardens bord de osedda dagar vi möter med tröst, oss följer ju herden, oss följer ju herden, den trofaste herden, vi känner hans röst."
God Vändag!

Inga kommentarer: